Jorden runt på 1000 dagar! Intervju med långfärdscyklisten Fredrika Ek

Sedan starten av sin jorden-runt-resa den 8:e mars 2015 så har Sundsvalltjejen Fredrika Ek cyklat igenom trettio länder och fyra kontinenter. Hon har bekämpat bergspass i Anderna på över 4700 meter och dessutom upplevt extremtemperaturer som exempelvis 51 plusgrader i Turkmenistan och ett uppvaknande i 14 minusgrader i sitt tält på den tibetanska bergsplatån i Kina.

Trots att Fredrika Ek endast var tjugotre år gammal när hon gav sig iväg på sitt livs resa så var hon långt ifrån någon novis i äventyrarsammanhang, hon hade ju bl.a. erfarenhet av långfärdscykling genom Europa. Som femfaldig Norrlandsmästare i tennis kan man dessutom ana att hon hade det rätta psyket som krävdes för att forcera öknar och otillgängliga bergspass i Centralasien.

Sedan slutet av förra året befinner hon sig i Sydamerika och i skrivande stund har hon precis lämnat Argentina bakom sig för att cykla in i Bolivia, det trettionde landet på denna resa. Här följer en intervju med Fredrika Ek:

Du planerade att cykla i tusen dagar, hur ligger du till i planeringen?
Det är nu över två år sedan jag inledde detta äventyr, och strid ström av nya, gamla och modifierade planer har kommit och gått sedan dess. Att jag faktiskt följer dessa planer hör inte till vanligheterna. Vad som däremot lustigt är, är att min senaste och absolut största rokad hittills gör att jag helt plötsligt åter ligger perfekt i linje för att få rulla in hemma i Sundsvall mot slutet av året, pang på resans 1000:e dag.

Hur många länder har du cyklat igenom under den här resan?
Jag befinner mig just nu i Bolivia, på väg norrut genom Sydamerika. Detta markerar cykelturens 30:e land och 4:e kontinent.

Vilka har varit dina fem favoritländer så här långt?
Australien, Kina, Argentina, Uzbekistan, Iran

Fem favoritplatser?
Tibetanska högplatån. Australiens outback. Punan i Anderna. Med en kopp te framför en nyvunnen vän. Eller i mitt tält efter en lång dags cykling.

2 3

Foton: Fredrika Ek

Finns det något land där du känner att du inte vill åka tillbaka till och i så fall varför?
Åka tillbaka till - absolut. Men jag tror inte jag tar med mig cykeln till Vietnam nästa gång. Ett tyvärr sönderexploaterat land med en häpnadsväckande och tuff trafik. Riktigt svårt att hitta 'orörd landsbygd', och när jag väl gjorde det blev jag ganska snabbt plockad av militären och utkastad med huvudet före.

Vilka har varit de tuffaste etapperna så här långt?
Varje land eller område bjuder på sina egna utmaningar. Somliga är tuffa rent fysiskt, och andra sätter huvudet på prov. Mina två månader längs dammiga gamla guldgrävarleder var en helt fantastisk utmaning. Likaså de perioder jag spenderat högt uppe i bergen Himalaya och Anderna. Kommunikationen har aldrig varit så komiskt frustrerande som i Kina. Byråkratin i Centralasien är svårslagen. Och att cykla i iransk högsommarvärme under ramadan, iklädd hijab och heltäckande kläder från topp till tå och ändå ständigt följas, stoppas och ifrågasättas av polisen var ett test av tålamodet, helt klart.

4 5

Foton: Fredrika Ek

Hur har reaktionerna varit från lokalbefolkningen då du har färdats som ensam kvinna?
På många (om inte alla) platser får jag inte helt oväntat rektioner på att jag är just kvinna. Positiva och negativa - precis som hemma i Sverige. Jag ställs inför en del utmaningar som jag annars inte hade behövt fundera kring, men det största för mig är att jag som solotjej får en inblick i människors liv på ett vis som jag annars aldrig haft den minsta möjlighet till. Att inte framstå som ett hot är mitt starkaste kort i mötet med människor och kulturer.

Har du några tips riktade till kvinnor som funderar på långfärdscykling?
I min värld spelar det ingen roll om jag råkar prata till en tjej eller snubbe. Jag säger samma sak - kör bara!

6 7

Foton: Fredrika Ek

Hur mycket väger din utrustning (minus cykeln)?
Sånt här hade jag koll på när jag startade. Sanningen är att jag idag inte har den blekaste aning, men jag brukar slentriansvara någonting i stil med 25 kg. Cykeln väger 18. Vad jag sedan faktiskt släpar runt på beror helt på hur mycket vatten och mat jag behöver. När jag vinglade ut i Tanami-öknen i Australien hade jag en totallast runt 85 kg, då inklusive 23 liter vatten. Det var tungt!

Hur många km per dag cyklar du i genomsnitt?
Mitt excelblad avsöljar 85 km/dag. Jag brukar däremot försöka titta på tiden istället. Mina vanliga sex timmar i sadeln kan innebära allt från 30 till 150 km beroende på var jag befinner mig.

Har du koll på ungefär hur mycket pengar i ett genomsnitt du gör av med varje dag?
I runda slängar 100 kr/dag. Vad man får för de pengarna skiljer sig förstås ofantligt beroende om man spenderar dem i säg Tyskland eller Thailand.

Hur mycket har du budgeterat att hela äventyret kostar?
100 kr x 1000 dagar, sedan tillkommer flyg, visum, försäkring, större urlägg för cykel och utrustning etc. Det kostar en slant att leva luffarliv i 3 år!

Hur många dagar i rad har du som mest tillbringat i tält?
Det är nog inte mer än ett par veckor. Var i världen jag än befunnit mig har jag ramlat in hemma hos människor som tyckt det verkar alldeles onödigt att jag ska sova i tält när de har så mycket plats. Även om det ibland inneburit att jag bytt ut mitt eget mot deras lite större jurta.

10 8

Foton: Fredrika Ek

Du är i Sydamerika just nu. Hur ser resten av resan ut, vilka länder ligger framför dig?
Närmast är jag på väg i riktining Peru för några sista veckor bergspass i Anderna. Via Ecuador avslutar jag sedan i Colombia. Tanken har alltid varit att fortsätta genom USA innan ett sista flyg hem till Europa. En gång kändes det som den ultimata avslutningen av det här äventyret. Men sanningen är att jag under två års tid växt oändligt av den här resan, och nu behöver den få växa med mig.

Från Bogotá går nu flyget istället till Togo, Västafrika. Jag byter asfalt, engelska och en kultur jag känner till mot vad som kan bli min största utmaning hittills - och jag kunde inte vara lyckligare. Målet är att nå hem i tid för att krama om och dricka glögg med min familj i jul.

Hur läser du det praktiska med alla visum? Löser du det allt eftersom eller ordnade du några viseringar innan avresan?
Jag reser med två pass och inför Kina gjorde jag en liten fuling och lät familjen visum-ansöka i Stockholm medan jag trampade höga pass i Pamir-bergen. Övriga visum har jag löst på konsulat längs vägen.

Något du saknar från Sverige förutom familj och vänner?
Så mycket! Jag har sedan länge tappat allt grepp om tid, rum och inte minst årstider och kan därför komma på mig själv med att sakna lussekatter och ljusa sommarnätter på en och samma gång. Just idag vill jag ha våfflor och en stenhård skare på fjället.

9 20

Foton: Fredrika Ek

Har du hunnit fundera på framtiden? Finns det redan nu någon ny plan i bakhuvudet?
De tusentals timmar jag spenderar i sadeln ger mer än tillräcklig tid tänka klart varenda tanke jag någonsin haft. Jag njuter fortfarande något obeskrivligt av vad jag gör här ute, men har samtidigt fler planer än någonsin för vad som kommer hända när jag väl är hemma. Mitt nästa äventyr är redan spikat, och i maj 2018 går det stora startskottet. Det blir stort, och det blir minst sagt annorlunda. Exakt vad - håller jag dock på tills jag kommer hem.

Kan du beskriva hur en vanlig dag i cykelsadeln ser ut?
Det är så svårt att svara på sådana här frågor eftersom det är i så vitt skilda världar jag rör mig. Sista månaderna har jag spenderat på hög höjd i Anderna, i regel långt från civilisationen. Livet här uppe blir enkelt. Jag trampar. Äter när jag är hungrig och sover när jag är trött. Det meditativa tillståndet som uppstår i långa perioder ute i naturen är magiskt.

Till sist, har du något som du själv vill lägga till i intervjun?
Välgörenhetsinsamlingen jag driver i och med min resa har alltid varit viktig för mig. Men förutom mitt livs äventyr har dessa två år varit ett uppvaknande jag aldrig kunnat förbereda mig på. Människor föds in i en värld som är lika fruktansvärt brutal som den är vacker och sagolik för somliga av oss. Jag har fått mina utsikter. Den distansbaserade insamlingen till ActionAids livsavgörande arbete för att säkra de mest basala mänskliga rättigheterna för världens kvinnor och flickor, är för mig nu den absolut viktigaste delen i detta äventyr.

Tack vare fantastiskt engegerade människor har vi redan samlat in 400 000 kr, men är långt ifrån färdiga. Jag hade turen att födas in i ett sammanhang där jag utan att blinka kunnat ge mig ut för att uppfylla mina drömmar. Vad jag drömmer om idag är att flickor och kvinnor som inte haft samma tur som mig, ska ges möjlighet och förutsättningar till att förverkliga sina. Jag är oändligt tacksam för varje litet bidrag till detta projekt, och all info hittas på www.thebikeramble.com/charity/.

22 17760752_1369671989722994_3222270231916983808_o

Foto: Fredrika Ek

För er som ännu inte har upptäckt Fredrika Ek så följer ni henne här:

Instagram: @thebikeramble

Facebook: https://www.facebook.com/thebikeramble/

Blogg: http://www.thebikeramble.com/blog/

Hemsida: http://www.thebikeramble.com

Vill ni stödja Fredrikas välgörenhetsprojekt så går ni alltså in på denna sida: http://www.thebikeramble.com/charity/