RR Kraftloppet MTB + film

Hej!

Då var det dags för tävling igen. Äntligen så var det ett lopp nära hemma så resan blev inte så lång. Det skulle dock bli väldigt varmt, 30 grader och strålande sol. Det gäller att inte slarva med energiintaget. Alla dom bästa cyklisterna i Norra Sverige är på plats för detta lopp så jag förstod att det kommer att bli en tuff dag i sadeln. Det var extra roligt att det blev nytt deltagarrekord. 485 personer är grymma siffror tycker jag - mycket roligt.

Nummer 5! Kanon, det bådar ju gott, jag gillar den siffran. Det känns dock alltid lite konstigt att ha så låga siffror. Man känner sig liksom som en seedad åkare.

Det var många kompisar på plats och jag fick chansen att prata med många innan start. Man hade gjort om starten på banan eftersom den nya batterifabriken skall byggas där delar av banan gick ifjol.

Hänger med kompisar innan start

Det var full fart ut från startområdet. Jag låg med bra och hade en bra position. Däremot var det väldigt underligt underlag. Det var mjukt och segt och jag var helt övertygad om att jag hade punktering. Det var jag dessutom inte ensam om. Det var många som oroligt tittade på sina däck. Jag lyckades hänga på bra på grusvägarna men det var otroligt jobbigt på sandpartiet som aldrig verkade ta slut. När vi kom till första stigpartiet så var det väldigt trångt. Det var också ganska blött vilket gjorde att det blev lite kaos. Många fastnade och det var bara att hoppa av cykeln och börja springa. Nu tappade jag lite cyklister och fick lite dålig position efter stigen. Men efter ett tag på grusvägarna så hade vi kommit ikapp klungan igen. Nu kunde vi sitta med ganska bra och det kändes fint. Vi närmade oss varvning och tyvärr så var jag inte helt uppmärksam. Klungan ryckte lite grann och cyklisten före mig hängde inte med. Jag hann inte uppfatta detta och klungan försvann sakta bort. Så vid utgången till varv två så var vi bara 4 st i en 2:a klunga. Jag ville skruva upp tempot och försöka att gå ifatt men alla andra i gruppen var nu rätt mosiga. Jag gick upp och drog och försökte hålla ett bra tempo. Det var väldigt slitigt men vi närmade oss faktiskt en cyklist.

Nu var vi 5 cyklister i gruppen och jag fortsatte att dra. Vi kom även ikapp några cyklister till som hade stumnat i värmen. När vi gick in på stig igen så märkte jag att många tappade och det blev lite luckor. Jag upptäckte också att jag hade en kompis i klungan, den starka Piteå cyklisten Mikael Christoffersson. I ett längre stigparti så skakade vi av oss alla andra i klungan och väl ute på grusvägen så pratade vi ihop oss om att hjälpas åt att dra och hålla fart. Det visade sig vara början på ett väldigt bra teamwork! Tack för det Mikael. Grymt kul!

Tyvärr så fick jag in en pinne i bakväxeln under dom sista 5 km, jag fick stanna och plocka ut den då kedjan började att vandra över kuggarna. Jag fick då släppa Mikael som seglade iväg. Sista 2 km var riktigt tuffa. Det fanns inte mycket energi kvar i benen då. Detta var ett av dom jobbigare loppen och jag tror att det var värmen så spelade in ganska mycket också. Jag hade väldigt hög puls men inte så höga watt. Så kroppen hade jobbigt med värmen. Det blev en 19:e plats och det är jag väldigt nöjd med i värmen med det motståndet som fanns.

Härligt med lite gegga igen också!

Nöjd och trött!

Kunde jag ha gjort något annorlunda? Jag skulla varit mer uppmärksam vid varvningen. Det gäller också att vara väldigt alert i skogen när det blir trångt och försöka lägga sig bakom duktiga cyklister. Men som loppet artade sig så gjorde jag så gott jag kunde och orkade inte cykla fortare än vad jag gjorde. Men jag är nöjd med resultatet. Som vanligt så filmade jag loppet. Finns du med på filmen? In och titta. Har du frågor eller funderingar så hör av er!