Tips på Tömningspass

Hej!

Det är fredag igen och nu är tävlingssäsongen igång för fullt. Det är säkert många av er som redan har startat och för några av oss är det dags för tävling nummer två i helgen. Långa lugnet i Falun erbjuden en tuff, kuperad och teknisk bana. Den är "bara" 62 km lång men brukar ändå erbjuda ganska lång tävlingstid på grund av sin tuffa karaktär. Det ser också ut att bli väldigt varmt vilket såklart kommer att visa sig tufft. Se till att ladda ordentligt med vätska före.

Jag tänkte att ni skall få ett litet fredagstips. Den veckan som det är race så kör jag ett lite speciellt träningsprogram som fungerar för mig. En viktig del av det är tömningspasset. Vad är då det? Jo det är ett pass där jag tar ut mig och bryter ned kroppen för att sedan kunna bygga upp den och få en kompensation som gör att jag presterar bättre på själva loppet. Har du inte provat så gör det. hur bedriver man då ett sådant pass? Här kommer ett tips på hur man kan göra.

Värm up ca 30 min. dra några trösklar på 4x8 min (4 min aktiv vila) följt av ldistans på ca 1h. Försök att hålla bra tempo under sista timmen, ligg just under tröskel. Viktigt är att passet är längre än 1,5h. Efter passet är det viktigt att snabbt fylla på med energi, ev återhämtningsdryck.

Lycka till med detta, har ni frågor eller funderingar så hör av er till mig. Nu skall jag ladda inför Långa Lugnet, hoppas vi syns där!