Varför skall man köra Tubeless?

Hej!

I detta inlägg så skall jag försöka förklara vad tubeless är för något och fördelar och nackdelar med att köra Tubeless. Så, vi kan väl börja med att förklara vad det är för någonting. Tubeless är precis som det låter. Man kör däcket utan slang. Precis som man gör idag på bilar. Det innebär att man har en Tubeless ready fälg och Tubeless ready däck för bästa resultat. Det finns många som kör på vanliga icke Tubeless produkter, men det kan vara svårt att få det tätt och fungera i längden.

Fälgen har ett färgband eller en tejp som tätar hålen och sedan efter man har tagit ut slangen så sätter man dit en Tubeless ventil.

Den har en gummiplupp längst ned som gör att det blir tätt mellan ventilhålet och fälgen. Ibland så finns det även en gummipackning på ovansidan (se bild ovan) för att det skall skydda fälgen och täta ännu bättre. När man nu satt i den nya ventilen så kan du kränga på däcket och "poppa" däcket på fälgen. Vad menar jag då med "poppa"? Jo, du skall använda en pump med högt tryck eller en kompressor. För du vill att lufttrycket skall få däcket att sätta sig rätt på fälgen. När det sker så hörs också ett ganska skarpt ljud. Därav "poppa".  Jag gör detta med en kraftig golvpump från Topeak.

Om allting nu har fungerat så skall däcket sitta på plats och det skall inte pysa ut någon luft. Nu är du dock inte färdig. Du skall komplettera med att hälla ned vätska i däcket. Detta gör att det tätar ännu bättre plus att det kommer att ge dig punkteringsskydd mot små revor och hål i däcket. Jag tycker att det är enklast att skruva ur insatsen ur ventilen och sedan hälla ned vätskan genom den. Då slipper jag "öppna" en däcksida för att hälla ned vätskan. Kolla bara att vätskan stödjer detta, vissa märken skall man inte hälla i via ventilen. Då kan den täppa igen ventilen. Ett 29" MTB däck skall ha ca 60-90 ml vätska. Jag brukar alltid hälla i 90 ml. det är så lite extra vikt och en del av vätskan kommer att dunsta så jag tycker att det är bättre att ha lite marginal.

Med vätskan i däcket så är det dags att pumpa upp däcket igen. Jag brukar nu dra i ca 3 Bar och sedan är det dags att skaka däcket ordentligt. Jag brukar även låta däcket ligga 5 minuter på "varsin" sida så att vätskan för en chans att täta ordentligt. Tänk också på att det är bra om du kan cykla 10-15 minuter efter du är klar så att vätskan får skvalpa till sig ordentligt inne i däcket. Låt däcken stå under natten med 3 Bar. Dagen efter så anpassar du till rätt däcktryck och kan cykla!

Den stora fördelen med Tubeless är att det är mycket svårare att få punktering. Risken för genomslagspunktering är väldigt liten eftersom det inte finns någon slang. Du kan fortfarande få punktering men det är som sagt mycket säkrare. Känslan i däcket blir också mycket bättre. Du kan köra med ett lägre däcktryck och det gör att det kommer att rulla bättre och snabbare i terrängen. Finns det några nackdelar då? Ja, kostnaden är ju en nackdel om du inte har tubeless prylar att börja med. Sedan är det lite mer underhåll, du måste fylla på med vätska ca 1 gång var tredje månad och såklart rengöra om du skall byta däck. Men det är helt klart värt det. Om du inte har provat Tubeless så är det en av dom enklaste och bästa uppgraderingarna av din cykel. Lycka till!