Menu

Full gas på Stockholm 4-dagars!

received_10154688823402616

Säsongen är i full (gas) gång! Tävlingar varje helg! Det är kul, men inte så mycket tid över till annat. Jobba, träna, sova, äta, tävla, repeat.

Senaste tävlingen var nu vid nationaldagshelgen. Stockholms 4-dagars. Det är en etapptävling med fyra etapper, 4 olika tävlingar, under fyra dagar. Under en etapptävling samlar du ihop dina sammanlagda tider på dom olika tävlingarna och den som har bäst, kortast tid, efter sista tävlingen vinner rubbet! Mycket spännande kan en etapptävling bli då det efter en tävling kan skilja flera minuter mellan cyklisterna men detta kan snabb ändras under nästkommande tävling beroende på vad det blir för resultat.

Stockholms 4-dagars inleddes med ett tempolopp. Kringeltempot. Det är ett tempolopp där cyklisten kör ensam mot klockan. Allt hänger enbart på din egen prestation. Hänger en del på utrustningen också då du vill vara så snabb och aerodynamisk som möjligt. Därför har man en så kallad tempocykel. Jag hade bra utrustning och min prestation räckte till en 6:e plats. Jag var där med på 6:e plats i totalen efter etapp 1.

received_10154840155083990

Falkenloppet var etapp två dagen efter tempoloppet. Falkenloppet är ett linjelopp. Tävlingsformen där man kör i klunga och i laget försöker ha en så bra taktik som möjligt för att spela ut de andra cyklisterna och ta en bra placering. Som krydda i de olika etapploppen var det även ett antal spurtpriser där du kunde få så kallade bonussekunder. Bonussekunder delades även ut till 1:an 2:an och 3:an på alla etapper utan tempoloppet. Du vill ha bonussekunder för det gör att du får tidsavdrag på din sammanlagda tid. På Falkenloppet lyckades jag ta spurtpriset och vinna hela loppet! Full pott på den etappen! Loppet avgjordes med en spurt, alla kom samlade mot mål och alla skulle försöka att köra så hårt som möjligt (spurta) mot mål för att komma först. När man ska göra detta är det bra att ha ett lag, då kan en i laget lägga sig framför den andra för att skydda mot vinden. Cyklisten som får skydd har då inte tagit lika mycket vind och kan lättare spurta mot mål. Det var så vi i lager gjorde för att jag skulle lyckas ta både spurtpriset och vinna hela loppet. Efter denna etapp var jag trea totalt.

Falkenloppet

Etapp tre, Arlanda Testtrack, GP-lopp, dagen efter segerns sötma. Jag visste att om jag bara spelade mina kort rätt så skulle jag kunna ta ledningen eller i alla fall gå upp på en 2:a placering i totalen. GP-lopp är en tävlingsform där man kör på en varvbana, oftast full ös då totala tiden är ganska kort. Runt 30-40 min för oss damer. Arlanda Testrack var ett antal bestämda varv och vi visste att det skulle ta ca 30min. Så full gas! Och detta passade ju bra med tanke på att banan just var på en bilbana! Där av namnet Arland Testtrack. Det gick fort i kurvorna och det var bitvis hård körning, men kul! Jag fick dock inte riktigt till det rent taktiskt och mina konkurrenter var smartare än vad jag och mina lagkamrater var denna tävling. Jag lyckades dock komma 3:a vid ett spurtpris och 5:a totalt. Fick därmed 5 bonussekunder tack vare spurtpriset och behöll min 3:e placering i totalen.

Sista etappen, etapp fyra, Markimloppet/Nationaldagsloppet. Vet inte vad de riktiga namnet var för båda namnen har stått i informationen om loppet. Linjelopp precis som Falkenloppet med ett spurtpris. Nu gällde de att vi i laget kör smart så att jag kan behålla eller klättra uppåt den totala sammanställningen. Vi fick till det ganska bra i laget. Alla gjorde sitt bästa för att spela ut dem andra. Med lite taktisk körning lyckades jag ta en 2:a plats vid spurtpriset och spurtade även in på en 2:a plats för själva loppet. Det blev en hård spurtstrid i slutet. Banan var relativt lättåkt vilket gjorde att inga cyklister lyckades ta sig loss från klungan och alla låg därför samlade mot mål. Upploppet mot mål var dessutom en bred platt väg vilket är som gjort för en stor spurt där nästan alla kan vara med. Jag tillsammans med två andra cyklister var dock dem som lyckades få en liten lucka till de övriga under spurten och vi låg där tre i bredd i full fart mot mål. Jag skrev för att försöka pressa ut de sista krafterna med hopp om att komma först över mållinjen. När vi passerade mål visste vi inte vem som vann. Ingen annan heller. Fick fick vänta längre innan tävlingsarrangören hade kollat på både målfoto och målfilm för att avgöra vem av oss som blev 1:a, 2:a och 3:a. Det blev en 2:a plats till mig, och detta gjorde även att jag flyttade upp mig i totalen till en 2:a plats! Slutade där med som 2:a i Stockholm 4-dagars. Fyra etapper på fyra dagar. Lite möra ben nu men de vill ha mer, mer spurter känner jag!

Webshop