Menu

RR Göteborgsgirot MTB 2017

sportograf-95168026_lowres

Hej!

Då har det äntligen varit tävlingspremiär! Några av Teamcyklisterna körde Lidingöloppet MTB och några av oss var i Göteborg för att göra Göteborgsgirot MTB. Förutom själva MTB loppet så gick det också ett GP lopp och två landsvägslopp. Så det var en fantastisk cykelfest under hela helgen. Jag stod i Meridas tält i eventbyn under hela helgen och fick träffa och prata med många glada besökare. På lördagen så passade jag även på att göra ett väckningspass i 25 graders värme och strålande sol. Det var inte helt fel kan jag säga.

Sol och värme!

Vi hade en Teamträff på lördagen där vi pratade lite om banan och vad som skulle kunna hända under själva loppet. På söndagen så träffades vi också innan loppet för att umgås, prata och dela med oss av erfarenheter. Vädret var lite sämre men jag tycker att det är skönt att det inte är för varmt.

Delar av teamet på plats

Så hur gick loppet då?

Jag var lite osäker på formen eftersom jag var rejält sjuk och sängliggande förra helgen. Men det verkade som om den vilan hade gjort gott för kroppen. Jag hade bestämt mig för att inte gå ut alltför hårt. Det brukar jag alltid göra… Så jag försökte att hålla igen lite grann. Jag hittade en bra rygg att följa på grusvägarna i början men när vi kom in i skogen så gick det för långsamt. Jag gick förbi och sedan fick jag ligga och dra tåget i skogen. När vi sedan kom ut på grusvägarna så var vi en liten grupp på 4 cyklister som hade bra fart. Jag är fortfarande för dålig teknisk cyklist. På grusvägarna har jag en chans att hänga på men där det är riktigt tekniskt så tappar jag och jag får slita rätt hårt = att jag blir trött. Men det blev ingen vurpa denna gång, jag fick däremot hoppa av cykeln på några partier som jag tyckte var lite väl tuffa för mig.

Full fart!

Jag hade också en incident med kedjan som kunde slutat riktigt illa. Den hoppade över största klingan bak vilket resulterade i tvärstopp. turligt nog så var det uppför och jag kunde hoppas av direkt. Jag lyckades också få på den igen efter lite meck. Men så lång tid tog det inte och jag kunde ju fortsätta. Det är några grymma backar på slutet av loppet där jag alltid brukar få kramp men det gick bra. Väldigt trött var jag men ingen kramp. Tyvärr så tappade jag min klunga när det var ca 1,5 mil kvar så det blev solokörning tills det var ca 8 km kvar då en grupp kom ikapp och körde förbi.

Gasa

Jag kom i mål på en 65:e plats och på tiden 2:22 och det är jag nöjd med. Det är en förbättring med 10 minuter från i fjol och det var många duktiga cyklister med på loppet. Det kändes också skönt att kunna hänga med hyfsat på grusvägarna.

Så nu är det bara att ladda inför nästa lopp som blir Långa Lugnet för mig. Om vi sågs i spåret så hör gärna av er till mig.

Här kommer också en film från loppet: