Menu

Tips på vinterträning

By december 11, 2017Vasaloppsbloggen

Hej!

Då var det dags att komma med lite tips. Hur får man variation i vintermörkret? Hur lyckas man med träningen? Jag vet att det inte är lätt och det kräver också lite uthållighet – mentalt 🙂

Men jag tänkte att ni får lite tips från mig som jag tycker fungerar.

Om det går att träna ute så träna ute! Det är väldigt bra för kroppen att få vara utomhus och frisk luft är magiskt bra.

Vissa dagar är bättre än andra

Jag försöker att köra 1 långpass i veckan och då vill jag gärna köra 2-3h. Det är inte så lätt att göra. I mitt fall så försöker jag att åka längdskidor, och då helst skate. Då får jag nyttja på över och underkropp och får bra rörelse och styrka. Det är ju dock svårt när det inte finns någon snö… Så om det inte funkar så brukar jag köra roddmaskin + stakmaskin + inomhuscykling. Då får jag ihop ett längre pass.

 

Så här skall det se ut!

Så här skall det se ut!

Så hur kan då en vecka se ut för mig?

Måndag Intervallpass med lite längre intervaller på FTP tröskel

Tisdag Kortare intervaller på ca 120-130% av FTP, pulszon 5 och uppåt

Onsdag Vilodag

Torsdag Sweetspot pass, ca 1-2h och lite lägre tempo

Fredag Intervallpass på ca på ca 120-130 % av FTP, pulszon 5 och uppåt

Lördag Vilodag

Söndag Distanspass 2-3h

Vad gör jag då för typ av intervaller? Jag baserar min träning på FTP, Watt och puls. Det innebär att jag tränar utifrån dom värden som jag har fått genom att testa mig ordentligt. Jag tänkte ge er exempel på några favoritpass.

Ny sadel!

Ny sadel!

Hatpasset, eller kärlekspasset – det finns nog ingen som inte kört 4x4 minuter. Men det är ett bra pass och så otroligt jobbigt. Jag brukar värma upp lugnt i ca 10 minuter, sedan all in på 4 minuter (precis så att jag klarar det) sedan aktiv vila i 4 minuter och sedan på det igen.

Långa passet – Tröskelträning, ett pass som faktiskt växer lite grann i mina ögon. Jag värmer upp i 10 minuter, sedan är det 6x6 minuter på tröskel, för mig är det 275watt, aktiv vila 4 minuter mellan.

Intervallpasset – Jag värmer upp i 10 minuter och sedan kör jag 40-20 intervaller, så hårt jag bara orkar i 5 minuter, sedan 5 minuter aktiv vila och sedan på det igen. Gärna med 5 repetitioner.

Nu har ni lite bra tips som underlättar i vintermörkret! Lycka till med träningen.

Mail: conny.bjornehall@gmail.com

Twitter: @connybjornehall

Instagram: cbjorneh

Conny Björnehall

Team Merida Sverige

Webshop