Menu

Vilka däck skall man ha på ett långlopp?

DSC_0601

Hej på er!

Säsongen närmar sig med stormsteg och då kommer ju frågan som alla vill ha svar på, vilket däck skall man ha på långloppen?

Ja, den frågan är inte helt enkel att besvara. Den är dessutom uppdelad i två underkategorier. Slang eller slanglöst och vilket däcktryck skall man ha.

Min första Cykelvasa körde jag på 3,5 Bar. Det var ingen trevlig upplevelse. Det var stötigt och kändes allmänt läskigt. Men det stod ju det på däcket så jag pumpade på.

Nästan lite snöfritt, nästan..

Nästan lite snöfritt, nästan..

Ett bra däck för långloppen skall vara lättrullat, det gäller speciellt för Cykelvasan, då vill du ha däck som rullar snabbt. Man vill också ha lätta däck, och man vill ha däck som inte går sönder (punktering) Finns det ett sådant däck? Nja, det är svårt att hitta ett däck som är bäst på allt. Någonstans så får du kompromissa.

Ett lättrullat däck kan ha lite sämre grepp när det är blött eller i skogen. Ett däck som väger lite kan vara tunt och då är risken för punktering större. Ett däck med hög luftkammare fungerar bättre men blir då oftast lite bredare.

Om bestämmer dig för att köra slanglöst så kan du också köra med lägre lufttryck och med lättare däck. Men om du får en reva i däcket så är du inte hjälpt utan då får du lägga i en slang om du vill komma hem.

Vi skall titta på två olika mönster som ett exempel.

Först så skall vi titta på ett supersnabbt lätt däck. Hutchinson Mamba

Supersnabbt!

Supersnabbt!

Som ni ser så är däcket lite smalare och mönstret är inte så grovt. Detta gör att däcket skulle vara supersnabbt på tex Cykelvasan. Man bör dock tänka på att risken för punktering ökar och greppet är inte så bra när det är blött eller lerigt.

Nästa däck är allrounddäcket, Hutchinson Cobra

Allround!

Allround!

Här ser ni ett däck som är bredare och som också har mer mönster. Det är fortfarande ett lättrullat däck men lite mer mönster för att ge bättre grepp. Detta däck har också förstärkta sidor som gör att risken för punktering minskar.

Slanglöst eller inte då? Detta år så skall jag prova att köra slanglöst. Vad innebär då det? Istället för en slang så har man en vätska i däcket som tätar och sedan luft. Största fördelen är att man undviker Snakebites (punkteringar där slangen kläms ihop) vilket är den vanligaste anledningen till punktering. Man kan också köra med lägre däcktryck. Nackdelen då? Man måste ha ett däck och ett hjul som är redo för Tubeless. Det kan också vara lite kladdigt när man skall byta däck och det kan även pysa ut lite eftersom.

Vad skall man ha för däcktryck då? Ja, du skall iaf inte köra på 3,5 Bar som jag gjorde i början. Det beror lite grann på vilket däck du har och hur mycket du väger. Om du kör med slang så kan du ligga kring ca 2 Bar, om du kör slanglöst så kan du ligga mellan 1,6-1,8 Bar. Men du får prova dig fram.

Jag hoppas att detta har hjälpt dig att välja och att du fått lite ny kunskap. Om du har några frågor eller funderingar så är det bara att ni hör av er till mig.

Trevlig helg och glöm inte glassen!

 

Mail: conny.bjornehall@gmail.com

Twitter: @connybjornehall

Instagram: cbjorneh

Conny Björnehall

Team Merida Sverige

Webshop