Leverans- och försäljningsvillkor

Generellt

Leverans- och försäljningsvillkor utgör tillsammans med din beställning, bekräftad genom en orderbekräftelse, det samlade avtalsunderlaget för ett köp. Villkorsinformationen på www.merida.se är bara tillgänglig på svenska.

För att få handla på www.merida.se måste du ha fyllt 18 år.

Internet-handel är reglerat i bl.a. distansavtalslagen, avtalsvillkorslagen, konsumentköplagen, produktsäkerhetslagen, prisinformationslagen, marknadsföringslagen, personuppgiftslagen och konsumentkreditlagen (SFS 2005:59). Om du önskar mer information om dina rättigheter och förpliktelser vid köp, finner du mer information på www.konsumentverket.se

Där det i villkoren ställs krav på skriftlighet, så uppfylls det av e-post, brev, eller likvärdigt. För att kunna göra ett köp via vår webbshop måste du acceptera våra köpvillkor. Genom att acceptera köpvillkoren bekräftar du att du tagit del av informationen nedan och förbinder dig att följa köpvillkoren i sin helhet.

Parter i avtalet

Säljare: Merida Sverige AB (www.merida.se), nedan refererad till 'vi' eller 'oss'
Importgatan 10 422 46
Hisings Backa
org.nr.: 556.789-0024
Telefon: 031-742 85 69
Fax: 031-742 85 61
E-post: info@merida.se

Köpare: Den person som är anges som köpare i beställningen, nedan refererad till du, 'dig', 'din' eller 'ditt'.

Handla i vår nätbutik
Vi önskar att du som kund alltid skall känna dig trygg och få den information du behöver för att kunna genomföra ett köp hos oss. I stycket nedan har vi, för dig som kund, beskrivit köpprocessen i korta drag.

1. Orientera dig på vår sida

2. Välj önskad produkt(er)

3. Lägg i varukorg

4. Registrera dig som kund och välj din lokala återförsäljare/utlämningsställe (även om du inte köper cykel måste du vid registreringstillfället välja en butik för ev. framtida cykelköp). Välj sedan fraktsätt samt betalningssätt.

5. Genomför köp

6. Du erhåller en orderbekräftelse från oss via e-post.

7. Du erhåller besked när din lerans ankommit valt utlämningsställe eller levererats enligt av dig valt leveransalternativ. Avser ordern cykel (ej spinningcykel, se separat leveranssätt för fitnessmaskiner) får du besked från vald utlämningsbutik när cykeln är klar för hämtning. (Alla cyklar monteras innan utlämning sker.)   

Din beställning
När beställning är registrerad hos oss är den bindande. Du har likväl rätt att frångå köpet med hänvisning till avbeställningsrätten samt ångerrätten. Läs mer om ångerrätten under punkten ångerrätt. Vi förbehåller oss rätten att ta betalt för de ev. kostnader som uppkommer i samband med en avbeställning.

När vi mottagit din beställning, kommer vi automatiskt sända en orderbekräftelse till dig. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den och stäm av att den motsvarar vad du beställt. Vi uppmanar dig att spara orderbekräftelsen för eventuella kontakter med vår kundtjänst.

Vid händelsen att din beställning omfattar flera varor så kan varorna komma att levereras i separata försändelser. Om du beställer cykelutrustning eller tillbehör samtidigt som cykel, kommer hela beställningen att sändas till valt utlämningsbutik. Om du beställer enbart cykelutrustning, tillbehör eller fitness så kommer leverans främst att ske till postens närmsta serviceställe. Du kan se mer information om dina beställningar på 'min sida'' på www.merida.se eller ta kontakt med vår kundtjänst genom vår Live Chat på www.merida.se eller maila oss på info@merida.se vid ev. frågor.

Om leveransen ej hämtas ut, returneras beställningen till oss och du debiteras en kostnad på 299,- för att täcka våra utlägg i samband med leverans och hantering.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och lagersaldofel. Om det uppstår en situation där vald vara är slutsåld kommer du att få information om detta, tillsammans med information om ersättningsprodukt i de fall vi har en ersättningsvara. Du får möjlighet att acceptera föreslagna ändringar eller alternativet att häva beställningen.

Vi förbehåller oss rätten till prisändring som följer prisjustering från våra leverantörer. Vi förbehåller oss även rätten att anpassa priser på produkter som är på kampanj e.d. Eventuella prisändringar som sker efter erlagd beställning som inte kan härledas till ett fel (se nedan) kommer inte påverka lagd beställning. Om det förekommit ett skriv- eller tryckfel av väsentlig storlek från Merida Sveriges sida, i annons e.d. och/eller i nätbutiken, har vi rätt att korrigera prissättningen. Var uppmärksam på att stora avvikelser inte är korrekta då vi inte arbetar reamässigt. Merida Sverige AB kan därmed komma att rätta en felaktig order. Om detta inte accepteras av kund ogiltigförklaras orden. Detta gäller även om kunden mottagit orderbekräftelse eller liknande. Sådana fel skall emellertid korrigeras snarast möjligen efter att felet uppdagats.

Vi reserverar oss för att varor som visas på meridastore kan utgå och för eventuella tryck- och skrivfel på nätbutiken. Vi kan inte garantera att färgerna som återges representerar de verkliga färger som produkterna har, då färger kan variera beroende på ljussättning och färgåtergivning mellan olika bildskärmar.

Betalning och pris
Alla priser är i svenska kronor inklusive moms och eventuellt miljöavgifter. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat i kassan. Totalkostnaden för beställningen kommer att framgå innan köpet genomförs och inkluderar alla kostnader förbundet med köpet.

Du väljer själv om du önskar betala med bankkort, kreditkort, faktura eller delbetalning. Merida Sverige AB erbjuder säker kortbetalning med Visa och MasterCard i samarbete med Klarna. Vid betalning med kort skickas du vidare till en säker sida där du kan fylla i kortuppgifter och genomföra betalningen. Merida Sverige AB hanterar aldrig kortuppgifter. Endast kort utställda inom Norden accepteras. Vid kortköp kommer köpesumman att belasta kortet omgående. Om kortbelastningen inte kan genomföras kommer vi hålla inne med leveransen och köpet hävs. Kortköp sker kostnadsfritt.

Vid köp av vara med lång leveranstid kan vi endast erbjuda kortbetalning eller förskottsbetalning som betalningsalternativ. Används kortbetalning dras beloppet direkt från kundens konto.

Vid val av förskottsbetalning skickas ett fakturaunderlag ut till kunden när vara ankommit lager. Fakturaunderlaget har 15 dagars betalningsfrist. Förskottsbetalningen måste vara oss tillhanda innan leverans kan ske. När vi erhållit förskottsbetalningen kommer vi att sända ut en kvitterad faktura som blir kundens kvitto. Om förskottsbetalning inte sker inom utsatt datum kommer ordern att annulleras.

Om du väljer faktura/delbetalning kommer ett fakturaunderlag att sändas per e-post med 14 dagars förfallotid, efter att ordern är sänd från vårt lager. Vänligen kontrollera att du har uppgett rätt e-post samt att e-posten inte hamnar i ditt spam-filter. Betalning via faktura/delbetalning sker i samarbete med Klarna. Läs mer om Klarnas villkor här. Vid faktura som betalningsmetod tar Klarna ut en faktureringsavgift på 29kr.

Väljer du fast delbetalning kan du välja att lägga upp betalningen på 6, 12 eller 24 månader. Kostnader för fast delbetalning framgår i tabellen nedan.

Betalningsalternativ Uppläggningskostnad Fakturaavgift per månad Årsränta
6 månader 99 kr 29 kr 9,99%
12 månader 149 kr 29 kr 9,99%
24 månader 299 kr 29 kr 9,99%

 

Du kan även välja flexibel delbetalning. Det lägsta belopp du kan betala anges på fakturan som går ut var månad. Fakturaavgift per månad är 29kr och årsräntan f.n. 19.90%

Klarna kommer att utföra en sedvanlig kreditkontroll vid önskemål om fakturering eller delbetalning. Efter godkänd kreditkontroll, kommer varorna att sändas till valt utlämningsställe. Vid utebliven betalning utgår en påminnelseavgift om f.n. 60 kr och en dröjsmålsränta med 24 % per år.

Frakt och Leverans
Leverans av order sker på det sätt som angetts vid orderläggning. Leveransmetoder som erbjuds:

  • Hämtning av vara i butik, hos en av våra webpartners. OBS ! (Vid köp av cykel är detta det enda levereringsalternativet av den anledningen att alla cyklar skall monteras av fackkunnig personal så vi kan ge full garanti på produkten. Om orden innehåller fler varor än cykel så kommer även dessa att levereras ut via vald butik som står angiven på orderbekräftelsen).
  • Leverans till postens närmsta serviceställe. (Avser alla leveranser som inte överskrider 30kg och där ordern inte innehåller en cykel). Om möjligt förekommer även leverans till brevlåda för mindre försändelser.
  • Alternativ leveransadress. Om du önskar få produkt(er) levererade till en annan än din egen adress/närmsta serviceställe
  • Hemleverans.( Vid köp av tyngre varor, över 30kg, så som våra fitnessmaskiner så är detta enda leveransalternativet.) Önskar man hemleverans på övriga varor istället för utlämning vi postens serviceställe så medför det en uppgraderingskostnad på 350,- .
Fraktsätt Varor Pris
Utleverans i butik Cykel+ övriga varor Fraktfritt
Postens utlämningsställe Order under 1000kr 99kr
Postens utlämningsställe Order över 1000kr Fraktfritt
Hemleverans Fitness eller övriga varor 350kr

 

Leveranstiden är normalt 2-5 arbetsdagar för delar och tillbehör, samt fitness och 5-9 arbetsdagar för färdigmonterad cykel. Du som kund är medveten om att avvikelser kan ske från angivet leveransdatum. Om leveransförsening skulle uppstå, kommer vi att meddela detta så snart vi själva fått kunskap om avvikelsen, tillsammans med information om möjligt leveransdatum.

Vid beställning av fler än en vara kan leverans komma att ske i separata försändelser. Du finner mer information om din order under ”min sida” på www.merida.se eller genom att ta kontakt med vår kundtjänst genom vår Live chat eller via mail info@merida.se

Vi ansvarar för dina beställda produkter fram tills att de blivit levererade och signerade för av dig. Vid synlig skada på förpackningen vid leverans önskar vi att det påtalas till posten/servicestället innan signering. Du, som kund, ansvarar för att du uppgett rätt leveransadress. Kontrollera vid mottagandet att försändelsen motsvarar din beställning och kontakta Meridas Sverige AB omgående vid ett eventuellt fel.

Om leveransen ej hämtas ut, returneras beställningen till oss och vi tar ut en kostnad på 299,- för att täcka våra utlägg i samband med leverans och hantering. Ej uthämtad leverans ses ej som utnyttjande av ångerrätt eller avbeställningsrätt.

Merida Sverige levererar endast till adresser inom Sverige.

Ångerrätt
Ångerrätten regleras enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal (se SFS 2005:59). Ångerrätten ger dig rätt att frånträda köpet inom 14 dagar efter att du mottagit ordern/ leveransen genom att skriftligen meddela oss att du önskar utöva ångerrätten. Du är välkommen att använda konsumentverkets formulär som du finner bifogat till orderbekräftelsen eller återfinner på www.konsumentverket.se. Här finner du även närmare upplysningar om hur du nyttjar ångerrätten.

Vidd utövande av ångerrätten skall du utan onödigt uppehåll och inom 14 dagar från meddelandet om utövandet av ångerrätten, sända varan åter.

  • Vid utövandet av ångerrätt för köpt cykel kan cykeln returneras till samma utlämningsställe där cykeln hämtades ut. Det avser även delar och tillbehör som vid leverans var monterade på cykeln. Glöm inte ta med ordernummer till butik.
  • Vid utövande av ångerrätten för delar och tillbehör returneras de aktuella varorna åter till oss (adr: Merida Sverige AB, Importgatan 10, 422 46 Hisings Backa). Du kontaktar Merida Sverige AB och mottar en returfraktsedel vid godkänd retur. Varan skall sändas åter till oss med originalförpackning och med dokumentation som anger ordernumret, önskvärt tillsammans med ångerrättsformuläret (som ligger bifogat med orderbekräftelsen du erhöll via e-post). Merida Sverige AB kan kräva att du ersätter värdeminskning som följd av ovarsam hantering av varan som inte varit nödvändig för att fastslå varans art, egenskaper och funktion.
  • Vid utövande av ångerrätten för fitnessmaskiner returneras de aktuella varorna åter till oss (adr: Merida Sverige AB, Importgatan 10, 422 46 Hisings Backa). Du står själv för returkostanden av fitnessmaskiner. Eftersom våra fitnessprodukter är stora och det skulle innebära en hög kostnad för dig som kund att returnera varan tillhandahåller vi en returtjänst som du har möjlighet att använda dig av om du önskar det. Vänligen kontakta oss om du önskar nyttja denna tjänst. Vi tar för denna tjänst ut en returfraktkostnad på 520 kr.

Om du ångrar ditt köp kommer vi att göra en återbetalning som omfattar returnerad vara, leveranskostnad och ev. fakturaavgifter. Om du ångrar köp för en del av de varor du beställt återbetalas inte kostnader och avgifter som skulle utgått för resterande del av ordern, t ex fraktkostnad (och eventuella fakturaavgifter). Om du ångrar köpet av en vara som är en del av ett paketerbjudande återbetalas det belopp som återstår när köpeskillingen minskas med övriga varors ordinarie pris. Om du har valt ett dyrare fraktalternativ än vår standardfrakt, förbehåller vi oss rätten att vid återbetalning göra avdrag för de förhöjda leveranskostnaderna.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Beroende på vilken betalningsmetod du använt kommer vi att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet. Återbetalning till kort tar 5 bankdagar i anspråk. Återbetalningen sker kostnadsfritt för kosnument.

Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Vid retur av varor kommer ev. bonuspoäng hos Nordic Choice intjänade på det aktuella köpet dras tillbaka.

Returnering av varor
Du får självklart titta, känna på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Innan en vara returneras till oss eller till en av våra utlämningsbutiker skall vi ha erhållit information om att du önskar utnyttja ångerrätten. För att underlätta hanteringen ber vi dig att använda det ångerformulär som medföljer orderbekräftelsen och som du även finner på vår hemsida.

Varan som returneras ska vara komplett, vilket innebär att alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m. ska återsändas till oss. Varan bör skickas tillbaka med eventuell originalkartong. Vi ber dig att notera att många varor är känsliga produkter och att originalemballage i många fall behöver användas för att kunna återsända varan. Vid retur av fitness så skall den pall som medföljde vid leverans användas.

Returer sker på er egen bekostnad vid ångrat köp. Vi rekommenderar att ni sänder returen som paket via posten för att ha spårningsmöjlighet på returen. Varor som sänds utan spårningsmöjlighet sänds på eget ansvar. Vi löser inte ut returnerade varor mot postförskott. Vänligen notera att det är du som kund som står för risken att varan kan skadas eller försvinna under returfrakten. Vi ber dig därför överväga om varan bör försäkras samt se till att den är väl emballerad.

Vänligen spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

Reklamation
Efter mottagandet av leveransen bör du snarast undersöka om leveransen motsvarar vad du beställt. Kontrollera även att produkt(er) inte blivit skadade under transport eller att produkt(er) uppvisar fel eller att något saknas.

Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Merida Sverige AB ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts (2mån). Du har enligt gällande konsumentskyddslagstiftning 3 års reklamationsrätt på varor köpta på meridastore.se.

Om produkt(er) uppvisar fel eller skada kan du efter omständigheten kräva rättning av felet och/eller omleverans och/eller prisavdrag och/eller hävning av köp. Merida Sverige AB har rätt att i första hand avhjälpa felet genom reparation eller vidta omleverans.

Vi rekommenderar av bevishänsyn att all reklamation sker till oss skriftligen. Använd gärna vårt reklamationsschema https://www.merida.se/kundcenter/retur-reklamationsschema. Alla returleveranser i samband med reklamation skall först avtalas med kundtjänst. Vid reklamation av cykel, skall varan återlämnas till utlämningsstället, efter kontakt med Merida Sverige AB, och reklamationen kommer att behandlas i butiken.

Garanti/service
Hur du sköter och vårdar dina köpta varor är avgörande för varans livslängd. Cyklar bör ha återkommande serviceintervaller. För service på cyklar hänvisar vi till det upplägg som vald utlämningsbutik tillhandahåller.

Vi ger två års garanti på alla våra varor. Vi ger livstidsgaranti på alla Merida cykelramar vid registrering av din cykel på https://www.merida.se/customer/account/login/. Vid köp av en E-green elcykel kan man registrera sig på www.e-green och erhålla en extra kapacitetsgaranti för batteriet. Läs mer på http://www.e-green.se/registrera/

Personuppgifter
Vi hanterar som utgångspunkt bara personuppgifter som du uppger till oss och som är nödvändiga för att vi skall kunna genomföra din beställning och leverera dina varor. I de tillfällen vi också behandlar personuppgifter till andra ändamål, t.ex. skicka information om erbjudanden etc. görs det enbart om du samtyckt till det. Innan du samtycker skall du blivit informerad om hur uppgifterna kommer att användas och av vem. Vi förbehåller oss rätten att be om personnummer för att kontrollera kreditvärdighet vid kreditköp eller födelsedatum för att säkerställa att våra kunder ej är under 18 år.

Dina personuppgifter lämnas enbart ut till andra :

* när du har gett ditt medgivande vid utleverans eller

* när det är nödvändigt för att vi skall kunna ingå ett avtal med dig eller

* i lagbestämmande fall

Personuppgifter överförs även vid din beställning till våra samarbetspartners, såsom transportbolag och Klarna AB.

Vi värnar om din integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Vi har som målsättning att följa alla gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Om du har frågor om personuppgifter gällande dig eller önskar att korrigera, spärra eller ta bort dina uppgifter etc. enligt personupplysningslagen ombedes du att kontakta oss via info@merida.se

Tvister
Vid en ev. tvist skall den i första hand försöka lösas i godo. Om det inte lyckas har du som kund rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer Allmänna reklamations-nämndens rekommendationer.

Reservation
Vi reserverar oss för skrivfel och eventuella prisförändringar. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vid eventuella motstridighet går text före bild.